top of page
Turkiye-Disleksi-Vakfi-Cocuklarda-Disleksi-Beyaz.jpg

Özel Öğrenme Güçlüğü Genel Belirtileri

Okul Öncesi Dönemde:

  • Konuşmada gecikme görülebilir.

  • Birbirine yakın heceli kelimelerde sesler karıştırılır. (“Su” yerine “bu” gibi)

  • Ayakkabıların bağlanmasında başarısızlık yaşanır.

  • Sağ-sol karıştırılır.

  • Bir iş yapılırken her iki el de kullanılır, kullanılacak el konusunda belirgin bir seçim yapılamaz.

  • Alfabedeki harf ve seslerin öğrenilmesinde zorluk yaşanır.

  • Zaman ve yön kavramları birbirine karıştırılır.

Okul döneminde:

  • Okuma geç ve zor öğrenilir.

  • Yavaş ve hatalı okunur.

  • Yazı bozuklukları çok sık görülür.

  • Matematikte güçlük çekilir.

  • Çarpım tablosunu öğrenememe görülür.

  • İmla ve noktalama hataları yapılır.

  • d ile b, p ile b vb. harfler karıştırılır.

  • Okuduğunu anlamada sorun yaşanır.

  • Okurken sık sık harfler karıştırılır (“dağ” yerine “bağ”, “sal” yerine “şal” vb.).

  • Harflerin sırası karıştırılır (“kız” yerine “zık” veya “ızk” vb.).

  • Benzer kelimeler birbirine karıştırılır (“incir” yerine “zincir”, “en” yerine “ne” vb.).

  • Ayna görüntüsü ile ters olarak yazma.

  • Bazı kelimeler yanlış hecelenir, hece atlanır, heceler tersten okunur ve yazılır.

  • Sesli okuma sırasında vurgulamalar inişli- çıkışlı olur ve noktalama işaretleri görülmez.

  • Fonolojik sorunlar görülebilir.

  • Sayfa yanlış ve düzensiz kullanılır, çizgiler arasında yazmada zorluk yaşanır.

  • Kelimeler çok yer kaplayacak şekilde aralıklı veya birbirine çok bitişik yazılır.

  • Yuvarlak ve düz çizgiden oluşan harfleri yazmada zorluk yaşanır.

  • Aşırı düzensizlik görülür.

  • Dikkat dağınıklığı veya erken unutma görülebilir.

  • Geç ve yavaş yazılır.

  • Şekiller, semboller ve işaretler tersten algılanır ve yazılır. (“+” yerine “x” kullanma gibi)

  • Öz güven yoksunluğu görülür.

  • Problem çözme becerileri daha az gelişmiş olabilir.

  • Yazılı sınavlarda başarısızlık oranı sözlü sınavlara kıyasla daha yüksektir.

  • Zamanı kullanma, kavrama ve söylemede zorluk yaşanır.

  • Kurulan cümlelerin sonunu getirmede zorluk yaşanır, genelde kısa cümleler kurulur.

  • Aşırı hareketli ya da aksine çok durağan olabilirler.

  • Birden fazla işlem gerektiren problemlerde sorun yaşarlar.

  • Soyut kavramları algılamada zorluk yaşanır.

  • Organize etme, sentez ve analiz etmede güçlük yaşanır.

  • Uyum sorunu görülür.

  • Görsel ve işitsel algıda yavaşlık söz konusudur.

  • Motor koordinasyon sorunları yaşanır.

bottom of page