Özel Öğrenme Güçlüğü Genel Belirtileri
Okul Öncesi Dönemde:
-
Konuşmada gecikme görülebilir.
-
Birbirine yakın heceli kelimelerde sesler karıştırılır. (“Su” yerine “bu” gibi)
-
Ayakkabıların bağlanmasında başarısızlık yaşanır.
-
Sağ-sol karıştırılır.
-
Bir iş yapılırken her iki el de kullanılır, kullanılacak el konusunda belirgin bir seçim yapılamaz.
-
Alfabedeki harf ve seslerin öğrenilmesinde zorluk yaşanır.
-
Zaman ve yön kavramları birbirine karıştırılır.
Okul döneminde:
-
Okuma geç ve zor öğrenilir.
-
Yavaş ve hatalı okunur.
-
Yazı bozuklukları çok sık görülür.
-
Matematikte güçlük çekilir.
-
Çarpım tablosunu öğrenememe görülür.
-
İmla ve noktalama hataları yapılır.
-
d ile b, p ile b vb. harfler karıştırılır.
-
Okuduğunu anlamada sorun yaşanır.
-
Okurken sık sık harfler karıştırılır (“dağ” yerine “bağ”, “sal” yerine “şal” vb.).
-
Harflerin sırası karıştırılır (“kız” yerine “zık” veya “ızk” vb.).
-
Benzer kelimeler birbirine karıştırılır (“incir” yerine “zincir”, “en” yerine “ne” vb.).
-
Ayna görüntüsü ile ters olarak yazma.
-
Bazı kelimeler yanlış hecelenir, hece atlanır, heceler tersten okunur ve yazılır.
-
Sesli okuma sırasında vurgulamalar inişli- çıkışlı olur ve noktalama işaretleri görülmez.
-
Fonolojik sorunlar görülebilir.
-
Sayfa yanlış ve düzensiz kullanılır, çizgiler arasında yazmada zorluk yaşanır.
-
Kelimeler çok yer kaplayacak şekilde aralıklı veya birbirine çok bitişik yazılır.
-
Yuvarlak ve düz çizgiden oluşan harfleri yazmada zorluk yaşanır.
-
Aşırı düzensizlik görülür.
-
Dikkat dağınıklığı veya erken unutma görülebilir.
-
Geç ve yavaş yazılır.
-
Şekiller, semboller ve işaretler tersten algılanır ve yazılır. (“+” yerine “x” kullanma gibi)
-
Öz güven yoksunluğu görülür.
-
Problem çözme becerileri daha az gelişmiş olabilir.
-
Yazılı sınavlarda başarısızlık oranı sözlü sınavlara kıyasla daha yüksektir.
-
Zamanı kullanma, kavrama ve söylemede zorluk yaşanır.
-
Kurulan cümlelerin sonunu getirmede zorluk yaşanır, genelde kısa cümleler kurulur.
-
Aşırı hareketli ya da aksine çok durağan olabilirler.
-
Birden fazla işlem gerektiren problemlerde sorun yaşarlar.
-
Soyut kavramları algılamada zorluk yaşanır.
-
Organize etme, sentez ve analiz etmede güçlük yaşanır.
-
Uyum sorunu görülür.
-
Görsel ve işitsel algıda yavaşlık söz konusudur.
-
Motor koordinasyon sorunları yaşanır.